onsdag 11. juni 2014

Rim, regler og sang

Samlingstund i tordenværet 


På formiddagen i dag var det ikkje så fristande å gå ut, det brakte og blinka fra alle kantar så vi koste oss inne, mens vi venta på sola.
Og då fekk me tid til å ha ei litt lengre samlingstund, med sangkort, risteegg og rytmepinnar.
Alle barna fekk trekka eit sangkort kvar og var med på å besteme kva vi skulle synge.




 Rytmepinner var kjempe kjekt, høyrte ikkje mye av tordenværet ute når barna fekk sette igang og banke med pinnar :)


Litt av grunnen til at vi er så glad i samlingstund i barnehagen:
Bruk av rim, regler og sanger er positivt for språkutviklinga for alle barn, også fordi man gjerne bruker de same tekstene om og om igjen. På småbarnsavdelinger kan barn være med og synge lange, forteljande sanger før de kan lage fullstendige setningar eller fortelja noe sjølv. Regler og sang kan seiast å være ein «snarveg» inn i språket. Det gjelder også for de tospråklige barna. De kan være med i sang, og de kan være med og si fram regler, uten at de nødvendigvis forstår alle orda. Mange regler er dessuten bygd opp over «tulleord», og da er det ikkje viktig kva orda betyr. Rim og regler likestiller barn i glede over ord, rytme og bevegelse – alle kan være med. 
Hentet fra Temahefte for språkmiljø og språkstimulering i barnehagen, s.31

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar